Tuesday, December 29, 2009

High Tea Nisa' Sweet 17

Nisa Perak telah berjaya menemukan mantan pimpinan Nisa' yang lama dalam satu program bernama High Tea - Nisa' Sweet 17 yang telah diadakan pada 25/12/2009 bertempat di Laksama Cheng Ho Jalan Greentown Ipoh. Nisa' Perak berusaha mengumpul kesemua Nisa' dari semua kawasan termasuk Ahli Nisa' yang telah mendaftar sejak tahun 1992. Nisa' Parit tidak ketinggalan menghantar 5 orang wakil ke program tersebut. Antara objektif untuk program ini adalah untuk memperingati ulangtahun dan sejarah penubuhan Nisa'. Mengenali mereka yang telah bersama-sama Nisa' selama 17 tahun yang lalu dan yang paling penting untuk merapatkan dan mengeratkan ukhuwwah sesama ahli Nisa' yang hadir dan bersama meneruskan Perjuangan Nisa' pada masa akan datang. Program tersebut telah dirasmikan oleh Dr Rosni Adam, Pengarah Nisa' Malaysia.
Namun disebalik kejayan program ini, banyak kelemahan yang perlu diperbaiki.
1) Dewan yang terlalu kecil.
Ahli Jawatankuasa sepatutnya sedia maklum bahawa peserta yang akan hadir adalah seramai 200 atau lebih. Dan mereka sepatutnya mencari atau menyediakan dewan yang lebih besar agar semua peserta yang datang dari jauh dan dekat dapat sama-sama duduk dalam dewan yang sama dan mendengar amanat yang disampaikan. Ramai peserta yang hadir terpaksa duduk di luar dalam keadaan panas. Alhamdulilah, hujan turun dengan renyai pada sebelah petang.
2) Speaker
Bagi peserta yang terpaksa duduk di luar, segala ucapan yang disampaikan tidak dapat didengar dengan jelas. Sayup-sayup sahaja. Speaker dewan sangat lah kecil dan hanya boleh didengar bagi mereka yang hanya dapat duduk di dalam dewan yang kecil. Maka ramai peserta tidak dapat mendengar dan akhirnya berborak bersama rakan -rakan disebelah. Objektif untuk memperingati sejarah penubuhan Nisa' tidak tercapai.
3) Persembahan Montaj
Slide persembahan montaj 'sengit'. tidak dalam posisi yang betul. hadirin yang hadir juga terpaksa menyegitkan kepala . Nisa' Perak perlu memastikan sebelum tayangan montaj dipasang, Slide perlu berada dalam posisi yang sempurna. Montaj terlalu panjang dan agak membosankan. pastikan montaj yang dihasilkan ringkas dan memberi impak yang jelas dan menarik. Banyak montaj diedit dari montaj Nisa' Malaysia dan lagu2 dalam Montaj tidak didengar dengan jelas. Hadirat yang berada diluar hanya melihat gambar di montaj tanpa mendegar lagu dalam persembahan montaj. Penghayatan kurang.
4) Forum
Panel yang dijemput semua nya mantap dan penyampaian juga menarik. namun tiada sessi soal jawab dari peserta kepada panel. walaupun masa memcemburi, sekurang-kurangnya bukalah dalam 1-2 soalan kerana saya pasti kesemua ahli nisa ingin bertanya sesuatu dan bukannya senang untuk bersua muka lagi dengan Pimpinan nisa' yang lama untuk bertnya hal Nisa' . Akhirnya forum yang ada hanya berkisar pada soalan dari moderator dan tidak dari peserta yang hadir.
5) Makanan
Makanan memuaskan dan sedap. Namun semasa peserta mengambil makanan, berlaku perebutan dan tidak selesa kerana tempat mengambil makanan kecil untuk menampung peserta yang ramai. Sepatutnya Nisa Perak perlu menyediakan ajk yang bertugas dalam pembahagian makanan agar semua Nisa' yang dtg dari jauh khususnya dapat makan dengan secukupnya sebelum pulang ke kawasan masing. Bila tiada ajk bertugas, maka keadaan menjadi kelam labut dan tidak bersistematik.
Nisa Parit menyatakan kelemahan dalam program tersebut bukan lah untuk mengaibkan sesiapa. Kita mahu menjadi IKON dalam masyarakat. Sepatutnya kita perlu menunjukkan sikap profesional kita dalam membuat sesuatu disamping untuk berdakwah kepada mad'u. diharap Nisa' Perak dan kesemua Nisa' kawasan perlu memperbaiki kelemahan yang ada dan terus menunjukkan kecermelangan dalam menarik masyarakat ke arah penghayatan Islam yang sebenar.

No comments:

Post a Comment

www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws